Máte už na internetu zaregistrovanou svou doménu? Že ne a nevíte co to je? V tom případě zbystřete a hned to napravte, těch dobrých je čím dál méně.
Hned vám vysvětlím o co jde.
Každý máme adresu svého bydliště, na kterou když někdo přijde, tak se s námi potká a seznámí. Zároveň máme i svou korespondenční adresu na kterou nám chodí dopisy a veškerá pošta směrovaná nám. Tato korespondenční adresa může být stejná s adresou našeho bydliště nebo úplně jiná.
No a na internetu je to úplně stejné, jen těmto adresám říkáme jinak. Tou adresou našeho bydliště na internetu je právě naše doména, nebo-li adresa našeho webu (např. www.danielkrizak.cz), což je také takové virtuální místo, kde se lidé s námi mohou setkat a seznámit. No a tou korespondeční adresou na internetu je naše emailová adresa na kterou nám kdokoliv může poslat svou zprávu a také tato emailová adresa může být na naší doméně (např. [email protected]) nebo jinde (např. [email protected]).
Pojďme si ukázat podrobnosti k vaší internetové adrese – doméně a jak ji získat.
Doména je jak už jsem zmínil adresa vašeho webu (říká se ji také URL adresa) u mne je to např. www.danielkrizak.cz. Každá doména se skládá z názvu a koncovky, tedy danielkrizak je název a .cz je koncovka. A právě volba dobrého názvu a koncovky je prvním krokem k úspěchu webu.
Každý stát má svou národní koncovku a pak existují tak zvané generické nebo-li nadnárodní domény. Já doporučuji použít pro svou doménu koncovku, na kterou jsou lidé zvyklí, to znamená, že pokud podnikáte v České republice, tak byste měli mít koncovku .cz případně pokud obchodujete mezinárodně, tak je vhodná koncovka .com.
Mnohdy se používají také koncovky .net, .eu, .info, .org a další, ale jelikož lidé tady na ně nejsou moc zvyklí, tak jsou to horší varianty.
A teď ta nejdůležitější část domény. Její název. Co vás napadlo jako první si tam napsat?
Jde o to jaký bude mít účel web, který na doméně poběží. Pokud to mají být firemní stránky nebo vaše osobní, podnikatelské stránky, tak vás nejspíše napadlo vaše jméno či název firmy. ANO, to je správně, přesně takovou doménu, pokud ji ještě nemáte, tak byste si měli hned zaregistrovat.
V poslední době se však osvědčuje ještě jedna možnost. Pokud totiž nemáte známý název firmy nebo nejste celebritou, tak vás lidé asi primárně nebudou hledat pod tím názvem nebo jménem (každopádně byste ale tu doménu měli mít zaregistrovanou), ale spíše budou hledat činnost nebo obor, který je zajímá.
Např. u mne to může být tak, že někdo hledá, jak si může udělat sám web, tím pádem já mám web na doméně www.jakudelatweb.cz na který se dostane a přes něj se pak může dostat ke mne, k jménu Daniel Križák. Já se tímto dostanu k více lidem, kteří hledají jak udělat web a je to tedy lepší možnost než kdybych měl web jen na své jméno.
Takže uvažujte ve svém oboru, jaké slovo by mohli hledat. Můžete využít např. nástroj Sklik.cz kde se přihlásíte svým emailem na Seznamu a když nahoře po přihlášení dáte Nástroje – Návrh klíčových slov a pak dáte vyhledat slovo, které se týká vašeho oboru, tak se vám zobrazí co lidé v souvislosti s tím slovem na internetu hledají (podle sloupce Hledanost).
Najděte si tedy kombinaci hledaných slov z vašeho oboru. Může pak vzniknout název např. koberce-brno nebo nejinstalater nebo jakpostavitdum, atd.
A doménu se jménem, pokud zatím nepoužijete pro samostatný web, tak přesměrujte na tuto druhou doménu.
Typ domény o které jsem se zmínil výše je tak zvaná doména 2. řádu, což znamená že je to název a koncovka. Jenže existují ještě domény 3. řádu ve které je kromě názvu a koncovky ještě název poskytovatele nebo prostě něco navíc. Např. danielkrizak.webzdarma.cz nebo danielkrizak.ab.cz znamená to, že v adrese je tečka navíc a nějaké označení před koncovkou. Doménu 3. řádu v žádném případě pro své podnikání nedoporučuji, působí neprofesionálně a nedůvěryhodně.
Je dobré si taky název domény párkrát říct nahlas nebo ho někomu říct, abyste zjistili, jak se vyslovuje a jestli je neznalý člověk schopný doménu správně napsat a také zapamatovat si. Mnohdy se stává, že se doména úplně jinak vyslovuje a jinak píše. Máte-li například v názvu anglický výraz, ale vaši cíloví zákazníci z naprosté většiny neumí anglicky, tak nemají moc velkou šanci se k vám na web dostat.
Také, když dáte do názvu pomlčku, tak se to hůře vyslovuje a při vyslovování to celý název prodlužuje, tím pádem se to hůře i pamatuje.
Mnohdy mi klienti říkají, že si našli doménu, která je volná a chtějí ji zaregistrovat, jenže nakonec zjistím, že volná není. Když se jich ptám na to, jak zjistili, že volná je, tak mi říkají, že si ji dali vyhledat a nic jim to nenašlo nebo, že ji zadali do prohlížeče a žádný web se jim nezobrazil. Bohužel toto není 100% způsob, jak si to ověřit.
Je potřeba využít přímo ověřovacího formuláře, který ověří dostupnost domény přímo v registru, jestli ji opravdu někdo nemá registrovanou. Můžete si to ověřit např. na adrese www.jakudelatweb.cz/domena nebo přímo u registrátora domén u WEDOSu zde.
Svou doménu je potřeba si zaregistrovat u registrátora domén. Já osobně registruji všechny své domény přes WEDOS, což je spolehlivý registrátor a myslím, že je i nejlevnější. CZ doména u něj vyjde na 151 Kč (s DPH) ročně a doména COM na 260 Kč (s DPH) ročně, což jsou super ceny.
Dejte si pozor na to, že pokud si ji zaregistrujete, tak do té doby než platba za ni dojde registrátorovi, tak doména není vaše a může vám ji kdokoliv vzít, tak raději pošlete platbu co nejdříve. Zaregistrujte si své domény zde u WEDOSU >>
Pokud nevíte jak a děláte to poprvé, tak doporučuji postupovat podle tohoto video návodu >>
Web není jen o samotné adrese, každá adresa totiž musí někam vést. Na internetu doména vede na webhosting a o tom si řekneme více v 2. díle s názvem Webhosting – dům pro váš web.
Mějte se zatím krásně a svou doménu si registrujte již nyní, aby vás někdo nepředběhl.
CHCETE DALŠÍ TIPY Z MÉHO BLOGU?
Nechte mi zde svůj email a jakmile budu mít něco zajímavého, tak vám pošlu zprávu.